گذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
گرد اّورنده و مترجم: غفار عريف گرد اّورنده و مترجم: غفار عريف

پيوست به گذشته

 

روزنامهْ: Die Rheinpfalz

شمارهْ 220 مورخ 21/9/2001

نويسنده: Gabriele Venzky

 

 

"روحانيون دهات با زمان

بازى ميكنند"

 

روحانيون اسلامى ميخواهند كه اسامه بن لادن افغانستان را ترك گويند - لاكن سخن اّنها بحران با ايالات متحدهْ امريكا را حل نمى نمايد

 

به رهبر عالى مقام طالبان، ملا محمد عمر، ديروز "سفارش" شوراى بزرگ 1000 نفرى روحانيون ارائه شد كه در اّن از اسامه بن لادن خواهش بعمل اّمده تا افغانستان را ترك گويد. "خوش به رضا (داوطلبانه) و در يك زمانى كه بايست خودش معين سازد."

بدين وسيله يك فيصلهْ نوع افغانى اتخاذ گرديد كه كليه مسايل را باز گذاشته و به تمام اشتراك كنندگان فرصت داده تا موقف (رفتار) خود را حفظ بدارند. طالبان، اّنهائيكه تا هنوز اّشكارا نميدانند كه وقت شان به پايان رسيده، ظاهراً در پى كسب زمان هستند.

با وجود اين حيرت اّور است كه علما يعنى به تعداد يك هزار نفر از كليه نقاط افغانستان با عجله به كابل اّمده بودند و بكلى با اين سرعت و پس از اّن با يك چنين سخن (فيصله) فكاهى اّميز دست يافتند. زيرا اين روحانيون دهات كه اكثريت شان مردان كهن سال فاقد تعليمات (دينى) بوده و بسيارى ها حتى همين حالا قراّن (مجيد) را به زحمت ميتوانند بخوانند، خيلى اندك در رابطه به دنياى خارج اّگاهى دارند و كاملاً پيرامون مسايل از اين قبيل "Tickt = صداها و تك تك ها" واقف نيستند. اّنهااز مسير اسلام عقب مانده نمايندگى ميدارند، اّنگونه كه از طرف پيشينيان به اّنها اّموزش داده شده كه همچنان عقب نگر و تحصيل ناكرده بودند. در افغانستان از سده ها باين طرف مطالب همين سان به پيش برده شده است. باّنهم نخستين بار است كه بن لادن يك شخص ناخوش اّيند (مهمان ناخواسته) خوانده ميشود. (بسا كسان) ميگويند: "ما از او خواهش نه نموديم تا به اينجا بياّيد، اگر بگوئيم ما او را به ارث گرفته ايم، منحيث يك بخشى از جنگ بر ضد اتحاد شوروى به ما ميراث مانده است." وليك در واشنگتن انسان مايل نيست تا اين عملكرد (تاكتيك) را بپذيرد.

به علما يعنى روحانيون صحنهْ عمومى مناسبى بود تاروي صدور يك فتوا  بر ضد ايالات متحدهْ امريكا  صحبت ميکردند، هرگاه امريکا به افغانستان حمله نمايد. بعداً وجيبهْ هر مسلمان در سراسر دنيا بحساب مياّمد تا جنگ مقدس (جهاد) را به پيش ببرند. در عين زمان ملا ها بقدر كافى هوشيارى داشتند تا همدردى شان را راجع به حملات تروريستى ابراز بدارند و از واشنگتن تقاضا كنند تا حوصله مند باشد. در اعلاميهْ اّنها اّمده است: "انسان هاى بى گناه را نكشيد." سازمان ملل متحد و كنفرانس 52 دولت اسلامى بايست به تحقيق بپردازند تا امكان گنهکار بودن بن لادن را دريابند، چيزى را كه روحانيون به مانند گذشته در بارهْ اّن معتقد نيستند. با وجود اينكه شمار بيشتر اّنها در ضديت با تسليمدهى بن لادن قرار دارند، در زمينهْ صدور يك اعلاميهْ با ارزش دو بعدى به توافق رسيدند، زيرا اّنها در تلاش دريافت راه "نجات وطن خويش و حل پرابلم مهمان خود" هستند. روحانيون گفتند: "اسامه هر گونه دست داشتن در اين حملات را رد مينمايد و اين مساله يك بدبختى است كه ايالات متحده نميخواهد سخن ما را بشنود."، "اسامه خودش مكرراً بيان كرده كه خويشتن را به پيشگاه دادگاه قرار  ميدهد در صورتيكه ثبوت موثق بر عليه او ارائه گردد."

شورا در اين هنگام تمام مسايل را باز گذشته تا اّنها (علما) دست هاى شان را با اّب بى گناهى بشويند. اما اين روشن نيست كه اّيا علما با كل اّب شستشو كرده اند و يا تنها از واقعيت به دور رفته اند. زيرا فعلاً اين سوال مطرح است كه چطور بايد اسامه بن لادن كشور را ترك بگويد؟ و چه كسى بايست او را بپذيرد؟ تمامى دول هم سرحد با افغانستان بر ضد تروريزم اعلام مبارزه نموده اند و مجبورند تروريست شماره اول را با عجله زندانى سازند، بجاى اينكه از او استقبال بعمل اّورند. سخنرانى بى محتوا بحران را حل نمى دارد.

چيزى كه مربوط به جنگ مقدس (جهاد) ميشود، به نظر ميرسد كه قطعات نظامى ژوليده پوش طالبان، در نگاه نخست به مشكل ميتوانند در مقابل تسليحات عالى دنياى غرب ايستادگى كنند. اما انسان نبايد به اّنها كم بها دهد. اّنها بطور مثال قادر اند پاكستان را بى ثبات سازند كه منجر به سقوط حكومت گردد و جنگ با هند را شعله ور گرداند. و يا اينكه با در نظرداشت سلاح هاى اتومى كه هردو كشور در اختيار دارند بايست به چه انديشيد، هرگاه اين سلاح ها در پاكستان بدست (اسلامگرايان متعصب) و عقب نگر قرار گيرد، هيچ كسى درين زمينه فكرى نكرده است. همچنان يك جنگ تباه كن در افغانستان، اّنگونه كه اتحاد شوروى از سر گذرانيد قابل تصور است. بالاخره طالبان خيلى خوب با اسلحه و مهمات مجهز ميباشند. اّنها بايست سلاح هاى مورد نياز خويش را از 32 دولت دنيا تدارك ديده باشند، منجمله از پاكستان، تعداد زياد كشورهاى عضو پيمان وارساى سابقه، چين، قطر، امارت متحدهْ عربى، سودان، لبنان، ليبيا، مصر،  برازيل، ارجنتاين، برتانياى كبير، ايتاليا و از خود ايالات متحدهْ امريكا. مبلغ پنج مليارد دالر، سالانه از مدرك فروش مواد مخدر بدست اّوردند، اين مطلب را نشريهْ "تايمز اف هنديا Times of India" گزارش داد. هند، ديروز معلومات خدمات مخفى خود را راجع به هفت پايگاه اّموزشى تروريستى در افغانستان در اختيار FBI (Federal Bureau of Investigation) پوليس جنائى فدرال ايالات متحدهْ امريكا" گذاشت.

در پاكستان در اين ميان عصبانيت از ناحيهْ اعتصاب عمومى كه امروز گروپ هاى بنيادگراى اسلامى براه انداختن اّنرا اعلام نموده اند، بالا ميگيرد. جمهورى فدرال اّلمان نيز قسماً از شهروندان خود خواسته تا پاكستان را ترك گويند. فعلاً موضوع روى بقاى رژيم حاكم نظامى پاكستان، پرويز مشرف مى چرخد، اّنچه در نزد جنرال كاملاً روشن است. در يك صحبت موثر و پرشور و جدى بسان بيانيهْ خطاب به ملت، او (مشرف) تلاش بخرج داد تا به پاكستانى ها واضح سازد كه چرا انتخاب ديگرى نداشت، جز اينكه به امريكائى ها كمك رساند و به مردم گفت: به من اعتماد كنيد، شما خواهيد ديد ما از اين عمل خود سودى دريافت مينمائيم. اينكه او موفق به اين امر شود تا مردم خود را معتقد سازد سوال بر انگيز است. ديروز نيز تظاهرات جانبدارانه از اسامه بن لادن در تمام نقاط پاكستان صورت گرفت.


 


روزنامهْ: Die Rheinpfalz

شمارهْ 220 مورخ 21/9/2001

 

 

"ما از بابت تلفات (زيانها)

غمگين هستيم"

 

تلخيص زيرين از اعلاميهْ نهائى علماى افغانى يعنى اّموزگاران علوم اسلامى و دانشمندان حقوق ميباشد كه از سوى اّژانس خبر رسانى طالبان به زبان پشتو به نشر رسيده و توسط (اّژانس)                "Associated Press" ترجمه شده است:

"علماى افغانستان از ناحيهْ تلفات (و خسارات وارده) در ايالات متحدهْ امريكا اندوهگين بوده و اّرزو مينمايند كه ايالات متحده حملهْ (نظامى) بر ضد افغانستان را در پيش نگيرد، بلكه از خود حوصله مندى (بردبارى) و انعطاف پذيرى نشان دهد و انتظار تحقيق دقيق حادثه را بكشد. علماى افغانستان از ملل متحد و سازمان كنفرانس اسلامى (OIC) تقاضا بعمل مياّورند تا حوادث پيش اّمده در ايالات متحدهْ امريكا را بررسى كنند و اّگاه شوند كه چه كسى در عقب رخداد هاى قرار داشته تا از كشتار بى گناهان در اّينده جلوگيرى گردد. ملل متحد و سازمان كنفرانس كشور هاى اسلامى بايست اظهارات رئيس جمهور امريكا را با دقت در نظر گيرند. او( رئيس جمهور امريکا ) گفته است كه جنگ (در افغانستان) يك جنگ صليبى خواهد بود. اينگونه ملاحظات احساس جامعهْ مسلمين را خدشه دار ساخته و خطر جدى را در جهان مجسم ميسازد.

بخاطر اينكه از وقوع چنين حوادث جلوگيرى شود و اطمينان حاصل گردد كه در اّينده سوْ تفاهم وجود ندارد، شوراى علما از حاكميت اسلامى (امارت) افغانستان ميطلبد تا اسامه بن لادن را در اين جهت ترغيب بدارد كه افغانستان را ترك گويد و براى خود محل ديگرى را جستجو نمايد. هرگاه ايالات متحده پس از اين پيشنهادات به افغانستان حمله نمايد ، اين عمل در ضديت با حقوق مقدس اسلامى تلقى ميشود. اين پيشاّمد يك عمل سوق يافته در مقابل اسلام ميباشد. اصول قضاوت اسلامى بر اساس (هدايت) قراّن، احاديث پيغمبر و كليه كتب اّموزش حقوقى با هم تطابق مييابند كه جنگ مقدس (جهاد) اجتناب ناپذير است، در صورتيكه يك كشور غير مسلمان بالاى يك سر زمين مسلمان حمله نمايد."

 

 


 

روزنامهْ: Die Rheinpfalz

شمارهْ 221 مورخ 22/9/2001

نويسنده: Hannes Barth

 

 

"هوشدار موساد جدى گرفته نشد"

 

(ادارهْ) خدمات مخفى اسرائيل بايست در ماه اگست، سازمان CIA و FBI (ادارهْ فدرال پوليس جنائى ايالات متحدهْ امريكا) را راجع به "سوْ قصد بزرگى بالاى يك هدف بزرگ" اطلاع داده باشد

 

سازمان استخباراتى مخفى اسرائيل، موساد بايد قبلاً در ماه اگست، به ادارهْ همكار امريكائى خود و FBI يك هوشدار را (رسماً) سپرده باشد: حدود 200 نفر دهشت افگن به ايالات متحدهْ امريكا "با كار برد روز و غير قانونى داخل شده اند" و پلان "بزرگترين سوْ قصد را بالاى يك هدف بزرگ" در سر مى پرورانند. اين مطلب را در اين ميان يك مامور عاليرتبهْ حكومت ايالات متحده تائيد نمود.

چند هفته بعد بتاريخ يازدهم سپتمبر، تروريست ها از اطرافيان اسامه بن لادن، در شهرهاى نيويارك و واشنگتن سوْ قصدهاى كشتار دسته جمعى را انجام دادند. بهر صورت تا به امروز واضح نگرديده كه اّيا دفاتر امنيت ايالات متحده، رهنمائى هاى هوشدار دهندهْ موساد را با ارزش و قابل اعتماد دانسته بودند و يا اينكه معلومات ها اصلاحً داراى جزئيات كافى نبودند و نتوانست عكس العمل تيم ضد ترور را بر انگيزد. لاكن گفته شده است كه معلومات ها از ارتباط احتمالى (پلان انجام سوْ قصدها) با "(فعاليت هاى خرابكارانه) در افغانستان و اسامه بن لادن" اّگاهى بدست ميداد.

در عين حال جستجو گران امريكائى در اين زمينه اسنادى را جمع اّورى كرده اند كه بر اساس اّن، در ايالات متحدهْ امريكا يك "شبكهْ كوچك افراد" از جملهْ 19 نفر سوْ قصد كنندگان انتحارى عدهْ را با پول نقد و پاسپورت هاى جعلى و اسناد و همچنان محل بود و باش (جهت طرح مخفيانهْ اهداف و پيمان بستن در اجراى اّن) تامين نموده بودند. دفاتر ايالات متحده قبل از همه وزارت دادگسترى از امكان بعيد نمى دانند كه حملات تروريستى مشابه ديگر با استفاده از هواپيما بار ديگر پلانگذارى نه شود و يا تروريستان اّماده به اجراى سوْ قصدهاى انتحارى در ايالات متحدهْ امريكا و يا جاهاى ديگر منحيث "خواب كنندگان" بودو باش داشته باشند.

در يك گزارش كانگرس ايالات متحده كه بتاريخ دهم سپتمبر يعنى يك روز پيشتر از حملات بچاپ رسيده بود، اّمده است كه در اضافه تر از 30 كشور جهان تروريستان مربوط به شبكهْ بن لادن در حال عمليات خرابكارانه هستند. بر علاوه از 19 سازمان تروريستى ياد اّورى شده كه با سازمان "القاعدهْ" بن لادن روابط دارند. اّقاى Michael M. Swetman امريكائى كه حضور، فعل و انفعال، كارنامه هاى عجيب و غريب و طبيعت بن لادن را دنبال كرده، "واحدهاى نظامى القاعده" را منحيث يك "شبكهْ تروريستان بنيادگراى اسلامى باهم برادر و در سطح جهانى فعال" وانمود ساخته است. درين اتحاد گروپ هاى انفرادى (جداگانه) جنگ جويان يكديگر را بشكل تبادلهْ اّموزش ميدهند و هم منابع مالى و ساير دارائى ها را در بين خود تقسيم ميكنند.

بر پايهْ اّگاهى هاى خدمات اطلاعاتى بايست از سال 1983 الى اخير دههْ نود در يك پايگاه اّموزش در شهر وكيل اّباد در شمال شرق ايران افراطيون (اسلامى) بخاطر سوق يافتن به سوْ قصد هاى انتحارى به حيث پيلوت تريننگ ديده باشند. برهمين اساس اّقاى (Eric Cantor) نمايندهْ پارلمان از حزب جمهورى خواهان كه در كانگرس ايالات متحدهْ كميسيون تروريزم و پيشبرد جنگ هاى غير مقررى (جنگ هاى خلاف تعهدات بين المللى) را رهبرى ميدارد، در مصروفيت كارى خويش بر اّن اشاره و اتكا مينمايد. اما هيچ نشانهْ موجودنيست كه دلالت بر اّن نمايد كه زمانى كدام ارتباطى با بن لادن موجود بود. روشن است كه در زمرهْ گروپ هاى مورد حمايت ايران يكى هم حزب الله لبنان شمرده ميشود و خطوط روابط اين حزب به سوى سازمان "القاعدهْ" بن لادن امتداد مييابد.

ارتباط بين عراق و بن لادن، در نيمهْ سالهاى دههْ نود توسط اّقاى فاروق ايازى (Faruk Hijazi) كارمند خدمات مخفى عراق برقرار شد. رهبر اسلامگرايان سودانى اّقاى حسن الترابى با ميانجيگرى خويش زمينهْ اولين ديدار ايازي را با بن لادن در شهر خرطوم فراهم اّورد. در اين ملاقات پيرامون امكانات "تغيير دادن انقلابى" دولت هاى عربى حوزهْ خليج و عربستان سعودى صحبت بعمل اّمد. بر مبناى پرسش ها، بن لادن از عراق صرف كمك "تخنيك ترور" را حصول نكرده است.

اّقاى Stephen Emerson كارشناس بلند پايهْ تروريزم در امريكا از كركتر و سيماى ظاهرى بن لادن كه نوع جديد تروريزم را در خود مجسم ميسازد، اين چنين ارزيابى را ارائه ميدارد: "توانائى اسامه بن لادن در اتحاد و پيوستن شبكه هاى مختلف نهفته است. نيرومندى او از پيوند دادن و استحكام مطمئنانه علاقمندى هاى متفاوت سرچشمه ميگيرد، پول و انديشه تا سرحد بحران انفجارى نيز نقش بازى مينمايند." بن لادن يك شكل ترور را انتخاب و نخستين بار اجرا نمود، در هنگاميكه مذهب اسلامى از طرف او نابجا در معرض سوْ استفاده واقع شد و با استعمال تروريستى از تخنيك مدرن، هردو پديده را با يكديگر مرتبط ساخت و به كار بست. بر بنياد دارائى هنگفت مالى خود، بن لادن اين موازنه را استوار كرد: افراط گرائى جمع پول مساوى به تروريزم است. علاوتاً نسبت به شبكهْ ترور موصوف، وسعت دارائى مالى او غير قابل دسترسى ميباشد. اين "بانكدار عرصهْ ترور" بايست با حدود 100 موْسسهْ بانكى همكار در سراسر جهان معاملات تجارتى (و يا داد و ستد اسعارى) را دنبال نمايد. نمايندگى هاى مخفى (اجنتورى) مالى و تجارتى در اروپا، در دنياى عرب و در ايالات متحدهْ امريكا، ذخاير پول را (به دوران مياندازند) و از اّن مواظبت ميكنند.

در يك پرورندهْ CIA (اسناد جمع اّورى شده) اين مطلب درج است: "بعضى از شركاى بن لادن احتمالاً هرگز نمى دانند كه براى چه كسى كار مينمايند." دقيقاً در هيمن روابط مكدر ميتوان ديد كه مشكلات داير بر مبارزه با اين نوع تروريزم وجود دارد.

 


October 29th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل تاریخی